Despre ART-hoc in Observator Cultural
- Marfa, nu „pizdet total“, de la Chisinau
ART-hoc este o revista trimestriala de arte vizuale din Republica Moldova, editata de Centrul de Arta Contemporana din Chisinau. Revista apare in alb-negru, din pacate, are doar 16 pagini, dar se salveaza prin calitatea semnaturilor. Printre ele, o regasim si pe cea a fostei noastre colaboratoare Dorina Bohantov. In numarul 35, din toamna anului trecut, editorul si editorialistul Vladimir Bulat ia pozitie fata de lamentarile si invectivele adresate de catre multe personalitati culturale romanesti pavilionului autohton la Bienala de arta de la Venetia din 2005. Este vorba in special despre textul Fuck You EU.ro.Pa, scris de Nicoleta Esinencu la Stuttgart, in timpul unei burse acordate de Akademie Schloss Solitude, pe care Marius Babias, teoreticianul german de origine romana care s-a ocupat de catalogul Romaniei la festival, l-a inclus aici. Mai mult, Fuck You EU.ro.Pa este singurul text in limba romana din acest catalog. O parte importanta a presei romanesti a vituperat impotriva autoarei si a situatiei de invidiat in care a ajuns monologul ei, „expus“ intr-o vitrina culturala notorie. Este tocmai ceea ce Vladimir Bulat critica, depistind in primul rind o lipsa de cunoastere si intelegere culturala a celor care s-au grabit sa arunce cu piatra. „Textul Nicoletei Esinencu este o panoramare in termeni foarte duri a sentimentelor, confuziilor, spe-rantelor unei tinere generatii, aflate in menghina geografica numita Republica Moldova. s…t Analiza poate fi ceva mai taioasa si mai precisa, dar esenta si concluzia ar ramine aceleasi – trauma cronica a unei generatii careia i se refuza din toate partile dreptul unei autoidentificari. Schizofrenia asta laceranta a generat un lung sir de texte literare si artistice. Unele incarcate de dramatism si interogatii, altele – ludice si zeflemitoare. In afara acestui context, monologul Fuck You EU.ro.Pa pare intr-adevar fortat si, poate, gratuit.“ Dincolo de contradictia din sintagma „unei generatii careia i se refuza din toate partile dreptul unei auto-identificari“ (s.n.), Vladimir Bulat are dreptate. Cu atit mai mult cu cit ceea ce incrimineaza unii culturalnici de la noi lauda si incurajeaza tocmai... Europa, care vrea s-o vada pe autoarea monologului pe scena, in lumina reflectoarelor, pentru a cunoaste un spirit european viu, recalcitrant la exigentele cabotine ale ipocriziei oficiale. Interviul numarului il are invitat pe Marco Scotini, critic de arta, curator, profesor si fondatorul centrului de arta contemporana Isola Art Center din Milano. El vorbeste despre un proiect de anvergura, Disobedience, care grupeaza tematic filme selectionate din toata lumea in vederea crearii unei arhive a rebeliunii in artele vizuale ale secolului al XX-lea. Tot despre arta video scrie Dana Altman, sintetic, in Dincolo de arta video. Memorie si Identiate se intituleaza o scurta, dar bogata trecere in revista a lucrarilor de arta vizuala contemporana din Armenia. Articolul este semnat de curatorul si criticul de arta Eva Haciaturian, care distinge, in arta contemporana armeana, doua tendinte: „una dintre ele este utilizarea performance-ului, iar cealalta este abordarea documentara. Trecutul sovietic, cu mostenirea si rusinea sa, este in special prezent in lucrarile de natura documentara“. O consistenta relatare de la Cannes 2005 face Larisa Turea, iar Dorina Bohantov semnaleaza doua manifestari artistice ale toamnei din Chisinau, expozitia Tineretul creator si spectacolul Femeia ca un cimp de lupta, regizat de Mihai Fusu dupa Matei Visniec. Delicioasa este pastila acida a lui Marin Turea din penultima pagina, Organe, despre relatia publicului cu arta contemporana tot mai sofisticata, inuman de sofisticata, iti vine sa spui dupa ce termini de citit textul. Si te bucuri ca la Chisinau apare presa culturala de calitate. (A.M.)
SURSA:http://www.observatorcultural.ro
Nr. 305
26 ianuarie 2006 - 1 februarie 2006
11 Comments:
buna veste, doar ca nu inteleg ce legatura are cu MOJARO?;)
Legatura e ca cel putin 2 membri ai MOJARO participa activ la editarea revistei ART-hoc, nu e destul acest motiv???
Poate ca si ART-hoc face parte deja din MOJARO intelectual group...
Credeam ca ia sa te bucuri!!!
vl.
Dar MA bucur!, si evident exista legaturi si mai viscerale, de exemplu faptul ca MOJARO a ajuns sa existe doar datorita Arthoc-ului, prin prizama caruia ne-am cunoscut! si ma rog, faptul ca-s in in Japonia a mai contribuit nitezel, dar de deschis robinetul, s-a deschis, si puhoiul s-a pornit, si este in sine un organism virtual idependent (de fapt nici nu poate fi numit fiica a arthocului)...
dar altceva ma intriga...MOJARO... precum mi-l inchipui eu, si precum ti-am zis de multe ori este un proiect artisitic in primul rand, iar Art'hoc-ul est o revista care scrie despre arta. Si la o adicalea, ar fi trebuit sa fie invers, nu Mojaro-ul sa anunte Art'hoc-ul ci invers Art'hoc-ul Mojaro-ul (cum bine ai observat incerc sa colaborez la ambele cat pot de mult si de productiv).
Nu ti-am zis, dar cand ai scris despre cutiile postale ale Nelley ai povestit doar despre oras care trebuie consevat... ori ce a facut ea nu era conservare dupa mine ci o creatie artistica generata de MOJARO, desigur conditionata intrucatva si de proiectul canadian,
dar vezi ca Nelly a continuat sa ne trimita noua cutiile fotografiate de ea si nu in CANADA, desi stia adresa canadienilor(apropos, le-am mai trimis un plic cu lucrarile ei, sper sa le posteze pe site-ul lor sisa ajunga pana la expozitie!)... ti-am trimis si eu cutii postala, mi-ai trimis si tu, oricine face mail-art la un moment dat ajunge sa cugeteze despre substanta postala, cutii, cepei, scrisori, postasi, etc. e o veritabila mantra pt neofiti.
Dar n-ai scris nimic despre MOJARO acolo... desi unele imagini ti le-am trimis chiar eu! (se vede chiar numerotarea mea!:)
a existat un gol in ce ai scris atunci... un gol pe care cineva care raporteaza un eveniment intr-o revista de genul arthoc-ului nu si-l permite doar daca exista o cauza (eu am decis in sinea mea ca poate ai vrut sa subliniezi ceva: sa zic, importanta unei perceperi minimaliste in urba noastra natala)...
art-hoc-ul...
nu prea tii cont de comentariile mele;) corporal sunt had departe, incep cate-un pic sa ma simt la fel si in ce priveste activitatea mea "jurnalistica" in romana. Desi sunt o mltime de materiale inedite, pulicatia nu are o circulatie sanatoasa. Asa-i cand se face munca de voluntariat. Si nu c-ar fi rau voluntariatul, imi face placere sa comunic oricui ce vad si ce aud, dar se poate si mai bine. Acuma imi acopar cheltuielile din alte surse, dar foarte curand astea se vor termina, va trebui s-o termin si cu voluntariatul!;)
se pare ca autoarei nici nu i-a placut ce am scris eu:...( ca nu ma pomeneste, dar zice ca-s numai 16 pagini, ai scos cumva oxfordul din varianta finala???
apropos, nici nu stiu e corect sa republici pe site chestii publicate in presa romaneasca fara sa le ceri acordul...?:)
numai bune!
prezentarea din Observator cultural este paradigmatica:
1. o face prima oara mai extins decit de obicei, cind acorda citeva rinduri doar;
2. ART-hoc este si ea un proiect artistic, nu stiu cum de nu ti-ai data seama, caci nici un numar nu arata ca celalalt, nici ca machetare, nici ca si cromatica, nici ca tip de abordare...si nu inteleg de ce ar trebui neaparat sa devina o platforma pentru MOJARO. Iar faptul ca am plasat informatia asta pe MOJARO site a fost pentru ca e singurul care are o vizibilitate electronica, timp in care ART-hoc este cantonata, cu buna stiinta, in era Gutenberg! Inocenta gestuluinu trebuie citita ca ceva agresiv sau subliminal. Era o chestiune de moment. Poate ca o voi regreta, cindva. Iar paragidmatica este si pentru ca Alexandru Matei (A.M.) este un frantzuzit, iar in ART-hoc a gasit informatie numai extra-franceza, si a scris despre ea doar laudativ. Nu numai despre textul tau nu a pomenit...Bunaoara, mi-ar fi placut sa faca referinta mai degraba la textul meu despre Bienala de la Istanbul - in viziunea mea ceva mai vizionar decit cartea Nicoletei Esinencu...s.a.m.d.
Iar INSERTUL despre Oxford nu l-a interesat, el fiind prezent in chiar inima revistei.
Poveste cu cutiile postale din Chisinau a fost PARALELA, fara legatura cu proiectul canadian...ea fotografia recipientele astea mult inainte sa ne cunoasca pe noi!
Si cine ti-a spus ca sunt insensibil la opiniile tale? Imi place sa ma conversez cu tine, uneori inflacarat, altfel dezbaterile noastre ar fi sterile si neinteresante...
keep in touch!!!
vladimir
Da, era sa uit sa-ti raspund:
cf. noii legi despre presa se poate prelua orice informatie care nu depaseste 500 de cuvinte, fara acordul editorului, cu indicarea sursei! Ceea ce am si facut...Iar cei de la Obs.cult. ar fi incintati sa le prea cit mai multi informatiile de pe site...
- ochiul de vegghe
nu stiu de ce credeam ca mojaro a impins-o pe nelly spre fotografierea cutiilor postale! sau cel putin i-a dat un ghiont zdravan in directia asta. de asta ma gandeam eu ca mojaro are vanj, pentru ca a ajuns sa se ocupe si de alte chestii, precum o trecere in revista a unor cutii postale chisinauene, un act independent in sine!
daca nu-i asa...hm... si pierdut un pic de greutate, in fata ochilor mei...
cred ca-i un cutremur chiar acum, vad cum se clatina/hatzaie straiele de pe umerare...
evident art-hoc-ul este o manifestare artistica, cel putin in sens de maiestrie, totusi el ramane inainte de toate un organ de informare... si daca devine prea artistic, daca trece peste maiestrie, atunci r.moldova ramane far o publicatie critica despre arta contemporana! dar sa revin la vectori: arthoc e informational, informativ cu tiraj de 1000 parca exemplare?, iar mojaro nu este asa, tiraj fiecare-i editii mojaro este pana cand 1!
iar prezenta arthoc-ului pe intrnet nu-i o chestie prea dificila de intreprins. SI precum ai vazut si tu isi are plusurile ei! am fost contactati de multa lume!
nu-i chiar Gutenberg-Gutengerg, pe vremea lui Gutenberg nu exista pdf!;)
de fapt, intrucatva simpatizes cu inexistenata arthoc-ului pe net. Astefel poate fi comercializat mai bine! cel putin pentru un public restrans! faptul ca e machetat diferit de fiecare data, este un mare plus!
si cum artistii sunt intotdeauna in lipsa acuta de bani, si se scalda-n datorii, ca mine bunaoara;), cat de
fericit n-as fi, fericire provocata de actul creatiei, in totdeauna am un gust amar in gura...
la inceput de aprilie voi trebui sa fac o seama de decizii importante.
la fel ca si oricare individ "n". vreau sa revin, dar nu-mi da nimeni paine, decat doar daca mi-o coc eu singur. intzelegi!?
dar necatand la orice e bine ca ambele proiecte functioneaza!
am mai trimis cateva invitatii de participare la alte proiecte alternative de arta postala! sa te uiti in dimineata asta pe
www.policetica.blogspot.com
le pun pe site.
am hotarat sa trimit invitatii asa aiurea la proiectele artistilor postali care-mi plac,
scria in articolulcela ca mail-art a fost preluat si in romana...
noi il folosim des, alturi cu alti cativa termeni... la un moment dat sugerasem ca "mojaro" ar trebui sa acopere tot "mail-art" dar asta nu inainte de a fi undeva, candva publicat!
numai bune!
apropos, aceste discutii alternativa mai ca nu mai fac parte din MOJARO, sunt un fel de ghid insotitor pt intelegerea MOJARO mai curand!;)
si daca tot vorbeam despre Gutenberg, daca e sa fie publicat vreo data atunci ar fi trebuit sa fie publicat seaprat!;)
ESTE, de buna seama instructiv acest schimb de replici, al nostru...
raminem pe tzeava!
vladimir
Sucelile cu plicul cu fotografii sunt bune,expresive,dar nu-mi place intonatia!E rea...
...Imi vine greu sa raspund adecvat,daca nu stiu cum discutati,chiar daca stiu despre ce.Mai exact despre cutii postale:primele fotografii au fost facute de Victor,a durat un pic pina ce eu m-am obisnuit,asa sunt eu,intii mi-i frica de tot ce nu stiu,cunosc. Eu am fost cu ideea despre usile din Chisinau,dar tineam s-o realizeze fotografic Victor.In proiectul pictural trebuia sa intervin si eu,dar pina la urma la nivel de idee a ramas toata afacerea,avem nevoie de alt format...
Salut,
daca inteleg corect, idea a fost inaintea mojaroului, dar realizarea a venit odata cu Mojaro. Sau inca nu a venit deloc?;)
T.
Teodor,
iti spuneam deja, intr-un mesaj mai vechi despre efortul lor, care a anticipat proiectul nostru - si care s-a suprapus organic si firesc peste preocuparile noastre comune!
Post a Comment
<< Home